Podgoričani sve više biraju vožnju biciklom ili šetnju, pandemija pokazala značaj održivih vidova mobilnosti

 Podgoričani sve više biraju vožnju biciklom ili šetnju, pandemija pokazala značaj održivih vidova mobilnosti

Foto: Biciklo.me

Da je pored svih problema koje nam je donijela u 2020. godini, korona uticala da se više okrenemo i nekim lijepim navikama poput vožnje bicikla, svjedoče i podaci organizacije Biciklo.me. Njihova anketa sprovedena prije nekoliko mjeseci, a u kojoj je učestvovalo 500 ispitanika i ispitanica, pokazala je da su ljudi počeli sve više da se okreću održivim vidovima mobilnosti. Čak 4,6 odsto anketiranih je izjavilo da je nakon izbijanja pandemije, počelo da koristi ovo prevozno sredstvo.

Foto: Biciklo.me
Foto: Biciklo.me

„Ova informacija upućuje na to da su restriktivne mjere, koje su se u jednom trenutku odnosile na javni i motorizovani saobraćaj, uticale na to da značajan broj građana koji inače nijesu vozili biciklo (ili su ga koristili samo rekreativno) počne da biciklo doživljava i koristi kao punopravno prevozno sredstvo. Da bi se ovo povećanje u broju onih koji biciklo koriste za prevoz održalo, potrebno je nastaviti sa poboljšavanjem uslova za kretanje biciklom, tako da građani žele da ga odaberu kao optimalnu opciju i kada nema mjera koje ograničavaju korišćenje motorizovanih prevoznih sredstava“, kažu iz organizacije Biciklo.me za portal Podgorica.

Vjeruju da su vanredne okolnosti i mjere protiv pandemije COVID-19 pokazale koliki značaj imaju upravo održivi vidovi mobilnosti – pješačanje i vožnja bicikla. Pritom, ne koštaju ništa, doprinose dobrom zdravlju, i mogu biti upražnjavane na otvorenom prostoru i bezbjednoj udaljenosti od drugih. A tek da ne govorimo o benefitima istih po životnu sredinu.

„Za razvoj svijesti o važnosti fizičke aktivnosti i potrebi da je uvrstimo u svoju rutinu, kontinuitet rada na poboljšanju uslova za svakodnevno bavljenje fizičkom aktivnošću važniji je od bilo koje pojedinačne godine, pa makar ona bila i izazovna kao što je to bila 2020“,  objašnjavaju naši sagovornici.

Foto: Biciklo.me
Foto: Biciklo.me

Iako je svakog dana sve više onih koji biraju dvotočkaše za svoja prevozna sredstva, ne možemo a da se ne osvrnemo i na uslove za razvoj biciklizma u glavnom gradu.

„Početkom 2020. godine Glavni grad je usvojio Plan održive urbane mobilnosti, nakon čega je sprovedeno nekoliko projekata sa ciljem poboljšanja uslova za upotrebu bicikla kao prevoznog sredstva u Podgorici – među tim projektima su dodjela subvencija za kupovinu bicikala, osnivanje elektronskog registra bicikala i rad na poboljšanju kvaliteta biciklističkih staza i traka. Situacija se popravlja, ali do zbilja dobrih rezultata može doći samo ako ovaj posao bude nastavljen, uz stalnu kontrolu i unapređenje procesa“, kažu naši sagovornici i dodaju:

„Što se tiče stava biciklističke zajednice o infrastrukturi za kretanje biciklista, naša anketa pokazala je da biciklisti i biciklistkinje uočavaju pomak nabolje, ali daleko od toga da su zadovoljni postojećim stanjem – dakle, i dalje ima još mnogo prostora za poboljšanja.“

Foto: Biciklo.me
Foto: Biciklo.me

Nedavno je glavni grad pokrenuo i elektronsku registraciju bicikala a naši sagovornici iz Biciklo.me ističu da je neophodna bolja promocija servisa ali i pojašnjenje načina na koji isti funkcioniše.

„Zato ćemo se još jednom pozvati na rezultate ankete, objavljene krajem oktobra ove godine: do tog trenutka, 43,6% anketiranih čulo je za elektronski registar bicikala koji je pokrenuo Glavni grad, ali ga i dalje nije koristilo, 49,5% nije bilo upoznato sa ovim servisom i prvi put je za njega čulo odgovarajući na našu anketu, dok je 6,9% znalo za registar i već je registrovalo svoje biciklo,“ navode oni apelujući takođe na građane da registruju dvotočkaše jer je to jedan od načina da ih zaštite od krađe i preprodaje.

„Naša organizacija ne učestvuje u radu elektronskog biciklističkog registra, nemamo podatke o tome da li je i u kojoj mjeri ovaj novi alat uticao na učestalost krađa. Ukradena bicikla će moći da budu pronađena preko elektronskog regustra samo ukoliko su registrovana. Dakle, ako imate biciklo, registrujte ga: ništa vas ne košta, a može pomoći da vam biciklo bude bolje zaštićeno od preprodaje, i vraćeno u slučaju krađe“, zaključuju za naš portal iz Biciklo.me.

Avatar

Nevena Cvijović

Pročitajte još

Leave a Reply

Pravila Komentarisanja
Uslovi Korišćenja